Osobní modely

Při naší dlouholeté poradenské praxi v oblasti osobních financí se často setkáváme s požadavky klientů na pomoc nalezení řešení i v jiných oblastech než financích. Jde o to, že ne vždy svítí slunce a naši klienti se – tak jako jiní lidé – poměrně často ocitají na různých životních křižovatkách. A je jedno o jakou oblast se jedná, protože vždy nakonec souvisí s osobními financemi, buď přímo nebo vzdáleně. Čím je klient bonitnější, má vysoce placenou práci nebo je úzce specializovaný odborník, je pro něj rozhodování, jak na určitou situaci reagovat více stresující – ve hře je obvykle více než u „normálního“ občana.

Abychom klientům mohli přinést něco navíc – mimochodem: Vždy přinést klientovi něco navíc, je naše hlavní podnikatelské motto – máme pro tyto situace připravený nástroj OBM (Osobní byznys model). Tento model vychází z principů firemních modelů a stručně a jasně definuje jednotlivé oblasti (například klíčové zdroje, činnosti, hodnota a další). Jeho hlavním přínosem je především velmi rychlá identifikace problémového místa, popřípadě problémové oblasti. Nejvíce na tomto modelu oceňujeme jeho značnou jednoduchost a velkou přehlednost – výstupem je jednostránkový graf.

Samozřejmě, že diagnostikovat procesy v klientově chování vyžadují velkou zkušenost a znalost principů, které byly převzaty z podnikatelských byznysových modelů, kterými jsme se zabývali před naší poradenskou praxí v oblasti osobních financí.

OBM nastavuje klientovi zrcadlo a mnohdy stačí provést pouze samotný popis a rozbor celkové situace (ne problému, který ještě klient nemusí umět identifikovat), aby si klient uvědomil svá úzká místa, limitní faktory, které mu brání v rozvoji nebo v přijetí důležitého rozhodnutí. Tento model jde použít na velké množství problematických a značně stesujících situací – změna práce, rodinná krize, problémy v komunikaci, začlenění do nového týmu a podobně.

150416 rovka_vmal3

Samotný model neodstraňuje příčinu problému či stagnace, ale velmi často zafunguje tzv. AHA efekt: Náhlé zjištění, tady je ten problém, kvůli kterému nemohu jít dál. A to už je napůl vyhráno, protože když vím, kde mám problém, mohu ho řešit. A to je i obvyklý závěr rozboru, který trvá zhruba dvě hodiny.

Na tento model máme k dispozici navazující postupy a techniky, které se mohou zaměřit na identifikovaný problém a vyřešit ho.

Komentáře